مختارات

Tuesday, July 22, 2008

شهادة

"أيها الأخلاقيون والفلاسفة، والمشرعون، ومحبذوا الحضارة، هذا هو تصميم باريسكم قد وضع بشكل مرتب، هذه هى الخطة المستكملة حيث جمعت كل الأشياء المتشابه. في الوسط، وفي عَرصةٍ أولى: مستشفيات لكل الأمراض، مآوٍ لكل البؤس والشقاء، بيوت لإيواء المجانين، سجون، سجون أشغال شاقة للرجال والنساء والأطفال. وحول العرصة الأولى، ثكنات، محاكم، مركز البوليس، مسكن شرطة السجن، موقع المشانق، مسكن الجلاد ومساعديه. في الزوايا الأربع، مجلس النواب، مجلس الشيوخ، معهد وقصر الملك. وفي الخارج، ما يغذى العَرَصة الأولى، التجارة وخداعها وألاعيبها، وإفلاساتها؛ والصناعة وصراعاتها العنيفة؛ والصحافة وسفسطاتها، وبيوت القمار؛ والبغاء، والشعب المتضور جوعاً أو المتردى في الدعارة، المستعد دائماً لتلبية نداء دعاة الثورات والأغنياء المتحجرو القلوب.. وأخيراً الحرب الضارية، حرب الجميع ضد الجميع"

مراسل مجلة "الفالانج"- سنة 1836

من كتاب المراقبة والمعاقبة.. ولادة السجن- ميشيل فوكو - ت:د.على مقلد

4 Comments:

  • I think Foucault is totally sexy, with his bald head and his talk of hegemonic discourse and the death of the author:P

    By Blogger zeinab, at 7:18 PM  

  • i agree :)

    By Blogger أحمد, at 4:54 PM  

  • يا أستاذ أحمد

    أولا بعتذر عن عدم قراءتي للتدوينة و إن تعلبيقي هيبقي برا الموضوع

    و ده لإهتمامي بإني أرد علي كلامك ف مدونتي
    Visual Tongue [photo-speak]

    أنا منسبتش الصور ليا أبدا

    أنا بحط هناك الصور اللي بتوحيلي بكلمات

    و من هنا إسمها .. فوتو سبيك

    و أنا معرفش أصلا المصور و الصور دي من علي النت .. و أنا عمري ما فكرت أسرق حد

    و أكيد لو أعرف الفنان أكيد هقول إسمه
    لكن أنا بجيب الصور دي من علي مواقع الصور
    و عموما أنا بعتذر لإني بجيب صور كتيره جدا و لذلك بيبقي صعب أعرف مين صاحبها

    لكن أنا و لا مصورة و لا مصممة صور

    أنا كاتبة

    و معتقدش فيها أي شيء إني أحط صورة مع كلامي تعبر عن الفكره نفسها و لإني بحب الصور .. ولذلك فكرت أحط الصور اللي بتعجبني .. علي مدونة .. مش أكتر

    لكن لا دي بتاعتي و لا أنا قولت اني انا اللي مصوراها

    و شكرا علي الإسلوب ف الكلام .. و إتهامك بإني "حراميه" بالرغم من إني مقولتش ف ولا صوره إنها بتاعتي
    و مكنتش بنسب حاجه ليا ف المدونة إلا الكلام فقط

    By Blogger Yasmine Madkour, at 12:42 PM  

  • و كمان أنا قلت ف السايد بار

    On This Blog, Illustrate and show my own point of view toward pictures in many ways , by different means, and in several languages..

    يعني أنا بتكلم عن وجهة نظري تجاه الصور بلغات عديده و و بطرق مختلفه يعني سواء كلامي أو كلام أي شاعر او كاتب آخر

    و أكيد لو انا أقصد إني أنا هعرض الصور عمري ما هقول بلغات عديده .. لأن الصورة ليها لغة موحده

    حبيت بس أوضح

    By Blogger Yasmine Madkour, at 12:46 PM  

Post a Comment

<< Home